Läxoor

Nu har jag läst National Encyklopledins defintiton på religion och naturvetenskap. Jippie.

- religion [-liu:´n eller -ligiu:´n] (latin reli´gio, här 'vördnad för det heliga', 'gudsdyrkan', ett ord av omdiskuterat ursprung), en kulturyttring som inte låter sig infångas under någon generellt accepterad, heltäckande definition. Otaliga försök har gjorts att i en allmängiltig formel fånga de olika religionernas väsen. Alltsedan upplysningstidens föreställningar om en "naturlig religion" förekommer formelartade karakteristiker, t.ex. "allvarlig och till gemenskap syftande inriktning hos individer eller kollektiv gentemot de makter som enligt deras uppfattning har den yttersta kontrollen över deras intressen och öden" (J.B. Pratt, "The Religious Consciousness", 1920). Enligt Schleiermacher, som var präglad ... (97 av 647 ord)


Fick typ översätta var tionde ord för att fatta vad som stod. Och som ni ser så var det ca 500 ord till. Och lika många för Naturvetenskapen.

Det är tur att jag har min kära juice här som stöttar mig! Jag vet att jag tjatar om den i typ varje inlägg. Men den är ju bara såå god!



Jag skulle även göra ett litet experiment från naturvetenskapen. Men då behöver man is, och vi har ingen is. Vem har inte is hemma? Lixom iskuber bara? Det har väl alla? Tydligen inte vi...>.<


Tänkte även försöka ge mig på lite matte...

Wish me luck!
Love J


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0